miercuri, 6 februarie 2013

Nasterea si drumurile nesabuitului Grigori



Grigori Efimovici a venit pe lume in 10 ianuarie 1869 la Pokrovskoie, un sat siberian din gubernia Tobolsk. Legenda spune ca, in ziua nasterii sale, o stea cazatoare a strabatut bolta Nordului. De mic, in plina atmosfera rustica siberiana, a intrat in contact cu practicile si credintele samanice ale acestor meleaguri, care opereaza un ciudat sincretism intre religiile orientale, paganismul slav si, desigur, crestinismul ortodox.

 La varsta de 15 ani, se pare ca a adastat in sanul unei comunitati a sectei Khlystis (intemeiata de un taran in secolul al XVII-lea), inspirata de un filon gnostic, ai carei membri respingeau partial dogma crestina, crezand in schimb intr-o iluminare directa, realizata prin comunicarea cu Duhul Sfant, intrupat in fiecare dintre noi. Interzise de Biserica, ritualurile sectei se celebrau intr-o grota ticsita cu lumanari. Dupa rugaciuni, erau distribuite camasi albe, care semnificau invierea. Imbracati cu ele, barbati si femei laolalta incepeau sa danseze frenetic si apoi sa se autoflageleze. Totul se ispravea intr-un balamuc orgiastic, in timpul caruia dansatorii isi lepadau hainele.

 Pe la varsta de 18 ani, potrivit anumitor surse, Rasputin traieste primele crize mistice majore. Atunci se casatoreste cu o vecina, Praskovia Dubrovina, o taranca la fel de putin scolita ca el, careia ii tranteste cinci copii (dintre care primii, Mihail si Gheorghi, se savarsesc din viata prematur). 

 (de la stanga la dreapta: Rasputin, sotia sa, Praskovia Dubrovina si fata lor, Maria)
(fata lui Rasputin, Matryona Grigorievna Rasputina)


Cunoscut de toti megiesii pentru destrabalare si betii prelungi cat pusta siberiana, Grigori Efimovici isi paraseste sotia si copiii ramasi in viata si ia calea pribegiei. Batand din poarta in poarta la manastirile ce-i ies in cale si traind din pomana, taie de-a curmezisul toata Siberia occidentala, cucerindu-si, incet-incet, faima de intelept si de vindecator. In contact cu numeroasele secte care infloresc printre faldurile ortodoxiei, misticismul sau genuin devine doctrinar si il conduce la elaborarea unor teorii obscure despre mantuirea prin pacat si prin excese de toate soiurile.




 In 1903, Rasputin isi face intrarea in Sankt-Petersburg, orasul lui Petru cel Mare, capitala a tarilor, si devine iute cunoscut printre capii Bisericii. Ba mai mult, ajunge un personaj in mare voga in societatea aristocratica, avida de ocultism si de mistere venite din negurile siberiene.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu